REGULAMIN Centrum Aktywności Seniora w Gminie Miłoradz
REGULAMIN Centrum Aktywności Seniora w Gminie Miłoradz
Centrum aktywności Seniora w Gminie Miłoradz funkcjonuje zgodnie z postanowieniami Programu Wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Niniejszy Regulamin określa zasady funkcjonowania i organizacji Centrum Aktywności Seniora w Gminie Miłoradz, zwanego dalej Klubem Seniora.
2. Klub Seniora został utworzony w celu integracji i aktywizacji społecznej oraz zaspakajania potrzeb kulturalnych środowiska osób starszych w gminie Miłoradz.
3. Klub Seniora został utworzony w strukturze Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu.
4. Klub dysponuje 40 miejscami.
5. Siedzibą Klubu jest lokal usytuowany w Mątowach Wielkich w budynku stanowiącym własność gminy.
6. Opiekę nad funkcjonowaniem Klubu Seniora sprawuje pracownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu – Lider Klubu Seniora.
7. Do Klubu Seniora mogą być przyjęte osoby nieaktywne zawodowo, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni) oraz są mieszkańcami gminy Miłoradz. Wśród uczestników Klubu Seniora są także osoby niepełnosprawne i niesamodzielne.
8. Uczestnicy Klubu Seniora pisemnie potwierdzają swoją obecność w Klubie Senior na liście obecności.
9. Uczestnictwo w zajęciach Kluby Seniora jest dobrowolne i bezpłatne.
10. Uczestnictwo w Klubie wymaga złożenia wszystkich niżej wymienionych dokumentów: a) deklaracji uczestnictwa w Centrum Aktywności Seniora w Gminie Miłoradz, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu;
b) oświadczenia o zapoznaniu się z niniejszym Regulaminem i zobowiązanie do jego przestrzegania, stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu;
c) zgody na przetwarzanie danych osobowych, stanowiącej złącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu;
d) zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach ruchowych i sportowo-rekreacyjnych, jeżeli senior/seniorka chce w nich uczestniczyć, stanowiącego załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu.
e) zezwolenia lub braku zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1191), stanowiącego załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu;
f) klauzuli informacyjnej, stanowiącej załącznik nr 6 do niniejszego Regulaminu.
11. Dane zawarte w Deklaracji są weryfikowane na podstawie dokumentu tożsamości seniora / seniorki okazanego w trakcie przyjmowania Deklaracji.
12. Dokumenty wymienione w pkt.11 należy składać w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu ul. Żuławska 9 pokój nr 6 (parter) lub Klubie Seniora, o ile Klub dysponuje wolnymi miejscami. W sytuacji braku miejsc dokumenty kolejnych osób przyjmuje się i umieszcza na liście rezerwowej, do chwili zwolnienia się miejsca w Klubie.
§ 2 .
CELE I ZADANIA KLUBU SENIORA
1. Rozpoznawanie potrzeb seniorów oraz rozwijanie ich zainteresowań.
2. Organizacja atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego poprzez stworzenie bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni.
3. Motywowanie seniorów do wspólnego spędzania czasu wolnego i zwiększenia udziału w życiu społecznym.
4. Organizacja spotkań tematycznych w uzgodnieniu z członkami Klubu Seniora.
5. Zawieranie nowych znajomości integracja rówieśnicza i międzypokoleniowa.
6. Współpraca z innymi Klubami Seniora i lokalnymi instytucjami.
7. Wypełnianie czasu wolnego osobom starszym w sposób będący swoistą profilaktyką przeciw marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.
8. Propagowanie kultury i sztuki.
9. Upowszechnianie zdrowego trybu życia – ochrona i promocja zdrowia.
10. Propagowanie różnych form działalności twórczej seniorów.
11. Wspieranie inicjatyw umożliwiających aktywny udział seniorów w życiu ich otoczenia.
12. Promocja Gminy Miłoradz.
§ 3.
ORGANIZACJA KLUBU SENIORA
1. Zajęcia w Klubie Seniora są ujęte w stałym miesięcznym planie zajęć, który wywiesza się w siedzibie Klubu oraz zamieszcza się na stronie internetowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu www.miloradz.naszops.pl.
2. Klub Seniora jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 09ºº do 14ºº z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Dopuszcza się możliwość zmiany godzin pracy Klubu i dostosowanie ich do potrzeb uczestników, po uprzednim uzgodnieniu z Kierownikiem Ośrodka.
3. Przynależność do Klubu Seniora jest dobrowolna i nieodpłatna.
4. Klub Seniora prowadzi działalność w okresie od 01.03.2022 r. do 31.12.2022 roku
5. Dokumentację organizacji i działalności Centrum aktywności Seniora w Gminie Miłoradz stanowią:
a) regulamin Centrum Aktywności Seniora w Gminie Miłoradz,
b) lista obecności w Centrum Aktywności Seniora w Gminie Miłoradz ,
c) plany pracy Klubu Seniora,
d) rachunki, faktury, noty księgowe obrazujące poniesione koszty,
e) wszelkie notatki, pisma, korespondencja w sprawie tego zadania,
f) artykuły w prasie,
g) dokumentacja fotograficzna,
h) sprawozdania z działalności Klubu.
6. Dokumentacja przechowywana jest w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu.
§ 4 .
NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ KLUBU SENIORA
1. Działalność Klubu Seniora nadzorują wyznaczeni pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu: Kierownik i Lider Klubu, do zadań których należy czuwanie nad właściwą realizacją zadań w Klubie.
2. Pracę w Klubie Seniora przy aktywnym udziale uczestników Klubu organizuje Lider zatrudniony przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Miłoradzu.
3. Do zadań Lidera należy:
a) właściwa organizacja pracy Klubu;
b) prowadzenie zajęć uaktywniających uczestników Klubu Seniora w tym prowadzenie zajęć manualnych, muzyczno-ruchowych, czytanie opowiadań, dyskusja, rozmowy indywidualne;
c) nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zajęć przez uczestników Klubu;
d) poinformowanie uczestników Klubu biorących udział w zajęciach o przestrzeganiu przepisów bhp i p.poz.
e) współpraca z pracownikami socjalnymi GOPS w aspekcie organizowania wsparcia opiekuńczego, współpraca z Kierownikiem GOPS i zatrudnionymi specjalistami;
f) współpraca z innymi Klubami Seniora i organizacjami współpracującymi z Klubem;
g) organizowanie imprez kulturalnych, wycieczek, spotkań okolicznościowych;
h) aktywne spędzanie czasu wolnego, inicjatywy rozwoju osobistego, zawieranie nowych znajomości, integrację rówieśniczą i międzypokoleniową;
i) współpraca z policją, strażą miejską i strażą pożarną – wykłady i prelekcje nt. bezpieczeństwa itp.;
j) organizowanie spotkań z przedstawicielami służby zdrowia w celu przybliżenia schorzeń wieku senioralnego, jak im zapobiegać, a jak leczyć, utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
k) podejmowanie działań w zakresie zwiększenia aktywności klubowiczów, wzmacnianie wśród uczestników poczucia przynależności do społeczności lokalnej,
l) sprawowanie opieki nad klubowiczami;
m) prowadzenie rekrutacji klubowiczów;
n) prowadzenie niezbędnej dokumentacji tj. lista obecności;
o) prowadzenie zapotrzebowania na materiały biurowe i edukacyjne dla klubowiczów
p) dokumentowanie działalności Klubu Seniora w formie fotograficznej,
r) prowadzenie kroniki Klubu Seniora.
§ 5.
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW KLUBU SENIORA
1. Klub jest grupą osób nieaktywnych zawodowo w wieku 60+ (kobiety) i 65+ (mężczyźni) z terenu gminy Miłoradz, które zadeklarowały przestrzeganie Regulaminu Klubu Seniora oraz aktywny udział w organizowanych zajęciach.
2. Uczestnicy Klubu Seniora nie ponoszą żadnych opłat związanych z członkostwem w Klubie.
3. Uczestnicy Klubu Seniora są wpisywani na listę obecności.
4. Do obowiązków uczestników Klubu należy:
a) przestrzeganie regulaminu,
b) przestrzeganie własnego bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa innych osób przebywających w Klubie – uczestnik bierze odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo podczas korzystania z urządzeń będących wyposażeniem Klubu,
c) poszanowanie godności osobistej członków Klubu i pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
d) kulturalne i zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami i normami zachowanie się wobec członków Klubu i pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
e) utrzymanie w należytym porządku pomieszczeń i wyposażenia Klubu oraz korzystanie z nich zgodnie z przeznaczeniem,
f) dbanie o wyposażenie Klubu,
g) przestrzeganie norm i zasad wzajemnego współżycia społecznego podczas uczestnictwa w działalności Klubu oraz godne reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
h) przestrzeganie zakazu palenia tytoniu w pomieszczeniach Klubu, palenie jest dozwolone w miejscach do tego wyznaczonych, poza budynkiem Klubu,
i) przestrzeganie zakazu uczestnictwa w działalności Klubu osób będących pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
j) potwierdzanie obecności na liście obecności.
5. Do praw członków Klubu należy:
a) poszanowanie swoich praw i godności osobistej,
b) wolność słowa, przekonań i wyznania,
c) rozwijanie własnych zainteresowań,
d) uczestnictwo w działaniach podejmowanych przez Klub na równi ze wszystkimi członkami Klubu,
e) korzystanie z wyposażenia Klubu,
f) pomoc w rozwiązywaniu problemów i konfliktów w grupie,
g) uzyskanie pełnej informacji o działalności Klubu.
§ 6.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy, sprzęty, gotówkę lub dokumenty wniesione przez uczestnika/ uczestniczkę do placówki.
2. Prace wykonane przez uczestników w ramach zajęć nie stanowią ich własności i pozostają w dyspozycji Klubu.
3. W sprawach nieujętych w niniejszym Regulaminie, decyzję ostateczną podejmuje Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu.
4. Zmiany regulaminu Klubu Seniora mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego ustalenia.
5. Klub używa podłużnej pieczęci z logo Klubu Seniora.
6. Niniejszy Regulamin oraz wszelkie zmiany wymagają zatwierdzenia przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu. Wprowadzane będą zarządzeniem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłoradzu.
Kierownik Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Miłoradzu
Magdalena Drózda